Zarządzenie nr 3/ 2020 Dyrektora Zespołu Szkół w Ozimku z dnia 25 marca 2020 roku w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Dyrektor Zespołu Szkół w Ozimku w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty zarządza:
- Zdalną edukację polegającą na zapoznawaniu się z różnego rodzaju cyfrowymi materiałami udostępnionymi w sieci Internet pod kierunkiem i aktywnym przewodnictwem nauczyciela. Formy kształcenia dzielimy na synchroniczne, interaktywne (uczniowie i nauczyciel pracują w tym samym czasie, prowadząc komunikację w czasie rzeczywistym) oraz asynchroniczne (uczniowie przyswajają wiedzę, realizują zadane ćwiczenia, wypełniają testy, itd.). Rezultaty działań w kształceniu asynchronicznym mogą być przedmiotem oceny.
- Nauczyciele prowadzący zdalne nauczanie będą codziennie umieszczali w dzienniku elektronicznym opisy zadań dla uczniów danej klasy i odpowiadali na zapytania uczniów i rodziców, także za pomocą e-dziennika. Działania te będą widoczne w zakładce Zadania domowe lub Wiadomości. Nauczyciel, uczeń mogą kontaktować się za pomocą poczty elektronicznej, platform edukacyjnych, komunikatorów i aplikacji do komunikacji audio lub audiowizualnej wybranych przez nauczyciela.
- Nauczyciele będą wysyłać wiadomości, między godz. 8.00 a 16.00. Częstotliwość wysyłania informacji zależy od planu pracy szkoły i organizacji zajęć.
- Szkoła zaleca sprawdzanie konta ucznia przynajmniej trzy razy dziennie – o godz. 8.00, 12.00, 16.00.
- Termin wykonania danego zadania nauczyciel umieszcza w wiadomości opisującej zadanie. W przypadku problemów technicznych lub organizacyjnych uczeń powinien zawiadomić nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie. Jeśli uczeń ma wątpliwości, jak wykonać zadanie lub nie potrafi go wykonać – powinien poprosić o pomoc nauczyciela.
- Nauczyciel będzie umieszczał zadania do wykonania w takich formach, jak:
– klasyczna, z odwołaniem do podręcznika, zeszytu ćwiczeń,
– w formie opisu tekstowego zadania do wykonania,
– w formie linku do interaktywnych platform edukacyjnych wykorzystujących formy nauki i sprawdzania wiadomości (np. filmy, quizy, testy),
– w formie załącznika zawierającego materiały tekstowe, grafiki, materiały audiowizualne.
- Nauczyciel może zorganizować lekcję on-line przy wykorzystaniu aplikacji audio, audiowizualnych lub na internetowych platformach edukacyjnych. Czas trwania jednej lekcji wirtualnej nie może przekroczyć 45 min. Informacje o sposobie i terminie spotkania on-line będą przekazane za pomocą wiadomości w e-dzienniku najpóźniej w dniu poprzedzającym lekcję zaplanowaną w takiej formie.
- Realizacja programu nauczania pozostaje nadal jednym z podstawowych zadań szkoły. Wszelkie działania w środowisku zdalnym służą zdobyciu wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych przewidzianych w podstawach programowych.
- Kształcenie zdalne zakłada możliwość zadawania nauczycielowi pytań zarówno w formie pisemnej, jak i w trakcie rozmowy tekstowej, głosowej lub wideo.
- Rodzice i uczniowie konsultują się w sprawie zdalnego nauczania z nauczycielami poprzez: e- dziennik lub telefonicznie.
- Nad uczniem pracującym zdalnie opiekę sprawują rodzice lub opiekunowie prawni. Uczeń przebywający w domu realizuje obowiązek nauki pod opieką rodziców/opiekunów prawnych. Pracujący zdalnie nauczyciel nie ma możliwości realizowania swoich funkcji opiekuńczych.
- Zajęcia
z zakresu kształcenia zawodowego prowadzi się w zakresie:
1) teoretycznych przedmiotów zawodowych;
2) zajęć praktycznych – wyłącznie w zakresie, w jakim z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia. - W przypadku praktyk zawodowych uczniów technikum, zaplanowanych do zrealizowania w okresie, w którym wprowadzono czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty, praktyki realizuje się do końca roku szkolnego 2019/2020. W przypadku realizacji praktyk w okresie ferii letnich czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów odbywających te praktyki nie ulega skróceniu w rozumieniu przepisów w sprawie praktycznej nauki zawodu.
W przypadku uczniów będących młodocianymi pracownikami, zajęcia praktyczne zaplanowane do zrealizowania w okresie, w którym wprowadzono czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty, mogą być, w uzgodnieniu z pracodawcą, zrealizowane do końca roku szkolnego 2019/2020 lub w klasach programowo wyższych. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty uczniowie ci mogą realizować zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego teoretycznego lub z zakresu kształcenia ogólnego przewidziane do realizacji w tej samej klasie lub w klasach programowo wyższych. - W związku z czasowym ograniczeniem funkcjonowania jednostek systemu oświaty, pracodawcom, którzy zawarli z uczniami umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, okres czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, w którym uczniowie ci nie uczęszczali na zajęcia praktyczne, wlicza się do okresu, za który przysługuje dofinansowanie, o którym mowa w art. 122 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
- Dotychczasowy plan lekcji zostaje zachowany bez zmian.
- Środowisko zdalne umożliwia przeprowadzenie testów, rozmów i sprawdzianów. Oceny będą wstawiane przez nauczyciela zgodnie z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania (WSO) i Przedmiotowymi Zasadami Oceniania (PZO).
- Treści edukacyjne podawane w środowisku zdalnym będą służyły realizacji podstawy programowej oraz rozwijaniu zainteresowań i pasji uczniów. Nauczyciel może przekazywać wiedzę w formie nagrań oraz transmisji audio oraz wideo, wykorzystania obecnych w Internecie zasobów edukacyjnych o charakterze multimedialnym (animacje, filmy, wykłady, nagrania eksperymentów, gry edukacyjne, interaktywne materiały dydaktyczne, itd.)
- Realizacja notatek pisemnych jest uzależniona od decyzji nauczyciela. Nauczyciel może żądać przekazania fotografii ćwiczeń, notatek lub zadań wykonywanych w uczniowskim zeszycie lekcyjnym.
- W zdalnym nauczaniu nauczyciele wykorzystują: e – dziennik firmy Vulcan, pocztę elektroniczną, telefon, wybrane platformy e – learningowe i edukacyjne.
- Nauczyciel zlecając zadania musi uwzględnić możliwych ich realizacji przez ucznia w warunkach domowych. Jeżeli uczeń nie ma warunków do realizacji zleconych zadań powinien poinformować o tym dyrektora szkoły.
- Nauczyciel po otrzymaniu rozwiązanego zadania dokonuje jego weryfikacji lub oceny oraz informuje rodzica i ucznia o ocenie poprzez wpis do e – dziennika.
- Nauczyciele dokumentują przebieg procesu zdalnego nauczania wpisując tematy w e – dzienniku. Nie jest wpisywana frekwencja uczniów do e-dziennika.
- Uczniowie realizujący nauczanie indywidualne oraz zindywidualizowaną ścieżkę nauczania podlegają takim samym zasadom jak pozostali uczniowie szkoły.
- Przetwarzanie danych osobowych podczas kształcenia zdalnego jest realizowane przez szkołę na podstawie obowiązujących w szkole regulacji RODO oraz rozporządzania Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące kształcenia zdalnego.